Moguće podrijetlo Gota praćeno kroz simboliku prstena i imena mjesta koja sadržavaju riječ ring

Ingemar Nordgren

Sažetak


Članak raspravlja o vezama između svetih prstenova i simbolike prstena kao i teoretskoj koncepciji Gota kao pripadnika ujedinjenog kulta. U svojoj doktorskoj disertaciji autor je povezao uobičajeni gotski kult s kultom boga Gauta i kasnije Óðinn-Gauta. Autor ističe činjenicu da postoji nekoliko gotskih naroda, a ne samo jedno pleme ili gentes. Našao je vezu između gotske religije, mnogobrojnih nalaza prstenova iz tog doba te nordijskih i kontinentalnih imena mjesta koja počinju s riječju ring, »prsten«. Analizu započinje Skírnismálom, prikazuje identitet prstena Draupnir kao Sunca, vezano s bogom sunca Balðrom te dokazuje da simbol prstena potječe iz daleke prošlosti, najmanje iz brončanog doba. Riječ je o godišnjem pogrebu Sunca koje je, u obliku Draupnira, ostavljeno božici Mjeseca da ga održi živim tijekom zime. Postupno se prsten razvio i u simbol kulta i svjetovne moći s magičnim značenjem. U željezno doba povezan je s obredima uvođenja i proglašavanja ratnika. U nordijskim zemljama postoje 412 imena mjesta koja počinju s riječju ring. Autor pobija ranije interpretacije i pokazuje posvemašnje neslaganje različitih tumačenja. Mjesta imaju karakter kultnih mjesta, kao i administrativnih, regionalnih i lokalnih središta. Moguće ih je povezati s lokalnim obredima uvođenja ratnika sa zakletvom prstena i s aktivnostima šamanskih muških saveza koji su branili polja od demona. »Prsten« je izvorno Sunce, a mjesta, ali ne i ime, vjerojatno potječu iz neke starije tradicije. Izvan nordijskih zemalja autor je pronašao četiri imena koja sadrže riječ »prsten« u istočnom Brandenburgu gdje su živjeli i Goti i Burgundi. Jedno od tih mjesta zove se Ringenhain – kultno mjesto prstena. Također je našao četrdesetak imena mjesta sa značenjem »prsten« u Poljskoj, ranijem području naseljavanja Gota. Slavenska imena vezana su s riječju rynek, što znači i »prsten«. Također postoji znatan broj imena s početkom Ring- u Litvi, a autor je pronašao 3 u Estoniji, 3 u Latviji, 4 u Bjelorusiji, 5 u Rusiji i 3 u Ukrajini. U Njemačkoj ima ih stotinjak, a drugi primjeri nalaze se u susjednim zemljama. Postoje barem dvije koncentracije u Njemačkoj – jedna uz Rajnu do Švicarske, koja je možda povezana s ekspanzijom Burgunda, i jedna na gornjem Dunavu do austrijske granice. Potonja bi se mogla povezati s Gepidima i njihovim saveznicima – Vandalima-Hazdinzima. Sveukupno izvan Skandinavije postoje 265 imena, uključujući 14 u Velikoj Britaniji i 26 Irskoj. Distribucija kontinentalnih imena koja počinju s riječju Ring- slijedi migracijski pravac Gota cijelim putem sve do Ukrajine uz rijeke Vislu, Dnjestar i Prut. Autor dopušta da je možda previdio mnoga imena, osobito u Rusiji i Ukrajini. Autor zaključuje da imena s riječju ring mogu izvorno biti nordijska te da se mogu povezati s Gotima i ranijim kultom Gauta, kasnije Óðinn-Gautom. Ako su imena vanjska, onda bi ih trebalo biti u velikom broju u području Svealanda gdje je poznat kult Óðinna, te još više na Zealandu, dok bi ih u Bornholmu trebalo biti manje. Umjesto toga, gotovo sva imena nalazimo u Gautskim predjelima u Švedskoj, na Jutlandu, Fynu i Bornholmu te u jugozapadnom dijelu Norveške. Također ih se može naći u kontinentalnim područjima naseljavanja Gota, uz mogući put ekspanzije Burgunda, u područjima u kojima su boravili Gepidi/Vandali, kao i u dijelovima Britanskog otočja koja su bila dominacijom Skandinavaca i u doba seoba naroda i poslije, u vremenu Vikinga.

Cijeli tekst:

PDF (English)

##plugins.generic.referral.referrals##

  • ##plugins.generic.referral.all.empty##


Migracijske i etničke teme / Migration and Ethnic Themes. ISSN 1333-2546; E-ISSN 1848-9184; DOI: 10.11567/met